בס"ד

pisgatac@gmail.com
054-4678152 054-4678152

גיבוש נושא, שאלת מחקר ומתודולוגיה – איך מתחילים לכתוב סמינריון?

מטלות\מבחנים\עבודה סמינריונית

ברוב המקרים של כתיבת מטלות ומבחנים, אתם מקבלים שאלות מוכנות, ועונים עליהן תוך הסתמכות על חומר הלימוד שקבלתם ולמדתם. בכתיבת עבודה סמינריונית אתם מעלים את השאלות, שאלות המחקר, ואתם צריכים לחפש את החומר (איתור מקורות אקדמיים - ביבליוגרפיה עדכנית) כדי לתת את התשובות, את הפרשנות ואת ההנמקות.

מרעיון לנושא

בחרו נושא הקרוב ללבכם [אבל, משהו פרקטי – "בפרס נובל לא תזכו"]; משהו שמסקרן אתכם. נסחו שאלת מחקר חדה ומעוררת עניין. תשכנעו: מה רציונל המחקר? מה ייחודו? מה תרומתו? מה יישומו? מהן מגבלותיו? המליצו על מחקר עתידי.

ניתן לבחור רעיון הקשור או נגזר מחומר הקורס ומהגישה התיאורטית המרכזית בקורס, אבל ניתן גם לבחור כל נושא וגישות אחרות. במילים אחרות, יש מאגר אינסופי של רעיונות לעבודה אקדמית, אבל צריך לבדוק האם ניתן להפוך את הרעיון לנושא.

ברוב המקרים של כתיבת מטלות ומבחנים, אתם מקבלים שאלות מוכנות, ועונים עליהן תוך הסתמכות על חומר הלימוד שקבלתם ולמדתם.

המעבר מרעיון לנושא אמור לענות על השאלות הבאות: מה כבר נכתב על הרעיון שבחרתי? האם הרעיון מחדש משהו או רק מסכם דברים ידועים? האם הרעיון צר מדי או רחב מדי? האם אפשר לעגן את הרעיון במסגרת תיאורטית כלשהי?

מהי מסגרת תיאורטית - מתודולוגיה?

העבודה חייבת להתבסס על מתודולוגיה. הכוונה היא למסגרת תיאורטית, רעיונית שמנחה את ניתוח השאלה המחקרית ומעניקה לעבודה את ה"מסגרת" שלה, כלומר הופכת אותה ליותר מדיון מעניין לכדי עבודה עם קו מנחה מאוחד.

חידוש

כל מחקר אקדמי אמור לסכם נושא מסוים ובהמשך להציג משהו חדש, גם כשמדובר בעבודה סמינריונית. קל וחומר בתזה ובדוקטורט. "משהו חדש" יכול להיות פיתוח תיאורטי לגישה קיימת, זווית חדשה או נוספת ובעיקר ניתוח מבריק ודיון חכם, תוך מתן תובנות משלכם המוכיחות על יצירתיות ומקוריות. כל אחד מכם הוא מיוחד – גם המחקר שלכם צריך להיות מיוחד.

נא השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

הוקם ומופעל באמצעות מערכת operation logo על ידי בזק בינלאומי